کپسول نکسیوم (Nexium) نام تجاری داروی (اسموپرازول) , یک مهارکننده پمپ پروتونی است که مقدار اسید تولید شده در معده را کاهش می‌دهد.

کپسول نکسیوم
کپسول نکسیوم

قرص نکسیوم برای درمان علائم بیماری ریفلاکس معده (GERD) و سایر وضعیت‌های دیگر که به خاطر تولید بیش‌ازحد اسید معده مانند سندرم زولینگر- الیسون رخ می دهد و همچنین برای پیشگیری از التهاب فرسایشی مری که ناشی از اسید معده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قرص Nexium ۲۰ کاربردهای مختلفی دارد و پزشکان آن را در موارد مختلف تجویز می‌کنند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

رفلاکس ازوفاژیت

از کپسول نکسیوم 40 برای درمان علائم رفلاکس ازوفاژیت استفاده می‌شود. این بیماری می‌تواند در اثر بازگشت غذا و اسید از معده به مری روی دهد. رفلاکس منجر به احساس سوزش در قفسه سینه تا بالای گلو می‌شود و بیماران آن را با عنوان سوزش سر دل توصیف می‌کنند. این دارو برای کنترل بیماری یا جلوگیری از عود مجدد این نوع رفلاکس مصرف می‌شود.

مشکلات دستگاه گوارش فوقانی مرتبط با مصرف داروهای ضد التهابی

می‌توان از قرص نکسیوم ۲۰ برای کاهش درد یا ناراحتی معده که در اثر مصرف قرص‌های ضد التهابی غیر استروئیدی ایجاد می‌شود، استفاده کرد. این دارو هم‌چنین به بهبود و پیشگیری زخم‌های ناشی از مصرف این داروها کمک می‌کند.

قرص نکسیوم
قرص نکسیوم

زخم‌های گوارشی مرتبط با عفونت هلیکوباکتر پیلوری

در معده بیش‌تر مبتلایان به زخم معده، نوعی باکتری به نام هلیکوباکتر پیلوری وجود دارد. بسته به موقعیت این زخم‌های گوارشی به آن‌ها زخم معده یا زخم اثنی عشر می‌گویند.

بسیاری از پزشکان مصرف همزمان انواع آنتی بیوتیک و قرص نکسیوم ۲۰ را برای بیماران مبتلا به این زخم‌ها تجویز می‌کنند. مصرف همزمان این داروها باعث می‌شود تا علاوه بر از بین رفتن باکتری‌ها، زخم‌ها هم بهبود پیدا کنند.

سندرم زولینگر –الیسون

سندرم زولینگر –الیسون نوعی بیماری نادر است که مبتلایان به آن با تولید بیش از حد اسید معده مواجه می‌شوند. مصرف کپسول نکسیوم 40 می‌تواند به کنترل ترشح اسید و درمان زخم‌های ناشی از آن کمک کند.

خونریزی ناشی زخم معده

با تشدید زخم‌های معده، خونریزی دستگاه گوارش آغاز می‌شود. در موارد شدید ممکن است پزشکان از داروهای تزریقی برای کمک به این بیماران استفاده کنند.

کپسول Nexium
کپسول Nexium

اما مصرف داروهای خوراکی مثل قرص Nexium در بلندمدت می‌تواند نتیجه مطلوبی برای بهبود زخم‌ها و رفع خونریزی ناشی از آن‌ها داشته باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *