قرص یاز دارو ترکیبی از دو مشتق هورمون زنانه می باشد که به عنوان داروی جلوگیری از بارداری استفاده می گردد.

‎این دارو همچنین در مشکلات مرتبط با هورمون های زنانه مانند premenstural dysphoric disorder، آکنه وولگاریس، خونریزی غیر عادی رحمی، دیس منوره، اندومتریوز و سندرم پلی کیستیک تخمدان ها و… می تواند تجویز شود.

قرص یاز
قرص یاز

قرص Yaz به شکل بلیسترهای 28 عددی در دسترس است؛ هر بلیستر قرص یاز، حاوی 24 قرص صورتی کمرنگ (حاوی هورمون های فعال – 3 میلی گرم دروسپیرنون و 0.02 میلی گرم اتینیل استرادیول) و 4 قرص سفید رنگ می باشد.

درمان علائم اختلال دیسفوریک قبل از قاعدگی (premenstrual dysphoric disorder (PMDD)؛ اختلال دیسفوریک قبل از قاعدگی وضعیتی است که فرد را دچار نوعی پریشانی، افسردگی، تحریک پذیری، اختلال تمرکز، کاهش انرژی، تغییر اشتها یا خواب، حساسیت پستان ها، درد مفاصل و ماهیچه ها، سر درد و افزایش وزن می کند؛

از هر 20 خانم، یک نفر تحت تاثیر این وضعیت قرار می گیرد. به نظر می رسد استفاده از قرص های ترکیبی اتینیل استرادیول و دروسپیرون، می تواند برای مقابله با PMDD موثر عمل کند.

قرص های ضدبارداری ترکیبی مثل یاز، می توانند در برابر برخی شرایط مرتبط و غیر مرتبط دیگر نیز محافظت پدید آورند؛ از جمله سرطان تخمدان، سرطان اندومتری، سرطان روده بزرگ، کیست خوش خیم پستان، برخی از انواع خاص کیست های تخمدان، پوکی استخوان، خشکی واژن و مقاربت دردناک، رشد بیش از حد موهای زائد (هیر سوتیسم)

روش مصرف قرص یاز (yaz)

هر بار پیش از شروع مصرف یاز، بروشور همراه دارو را با دقت مطالعه کنید. بروشور، حاوی اطلاعات بسیار مهمی در خصوص روش و زمان مصرف دارو می باشد. در صورت ایجاد هر نوع ابهامی، سوالات خود را با داروساز مطرح کنید.

 

قرص Yaz
قرص Yaz

این دارو می بایست بصورت خوراکی و طبق دستور پزشک (معمولا روزانه یکعدد) همراه با غذا یا بدون آن، میل شود. برای سهولت به خاطر سپردن زمان مصرف دارو، یک ساعت معین در طول روز انتخاب کرده و هر روز قرص را سر همان ساعت مصرف کنید.

چنانچه دارو را بعد از وعده عصرانه یا پیش از خواب میل کنید، احتمالا دچار معده درد و حالت تهوع کمتری خواهید شد.

با اولین قرص شروع کنید. (برای پیدا کردن اولین قرص، به کلمه ی start درج شده روی بلیستر توجه کنید.)؛ هرگز مصرف هیچ دوزی را رها نکنید. چراکه در اینصورت احتمال بارداری افزایش می یابد.

همانطور که در ابتدای مقاله ذکر شد، هر بسته یاز حاوی 24 قرص فعال (حاوی هورمون) و 4 عدد قرص بدون هورمون در انتهای بلیستر است.

دوره ی مصرف را با قرص های فعال

(صورتی رنگ) آغاز کرده و سپس با 4 قرص غیر هورمونی ادامه دهید. معمولا در طی 3 روز بعد از مصرف آخرین قرص فعال (صورتی رنگ) قاعدگی رخ می دهد.

بعد از پایان استفاده ی آخرین قرص غیر فعال (سفید رنگ)، بدون توجه به قاعدگی (بدین معنا که مهم نیست خونریزی ایجاد شده باشد یا خیر)، بسته ی جدید دارو را شروع کنید. در صورتی که پس از اتمام مصرف یک بسته دارو، قاعدگی رخ نداد، پزشک را مطلع کنید.

اگر اولین بار است که از این دارو استفاده می کنید و طی یک ماه گذشته هیچ نوع قرص ضدبارداری دائمی استفاده نمی نمودید،

مصرف اولین قرص یاز را از اولین یکشنبه ی بعد از قاعدگی، یا از روز اول قاعدگی شروع کنید. اگر روز اول پریود شما یکشنبه بود، همان روز دارو را شروع کنید.

بهتر است در اولین دوره ی مصرف قرص یاز، به منظور اطمینان، در هفته ی اول، در کنار قرص یاز برای جلوگیری از بارداری از یک روش غیر هورمونی دیگر (مثل کاندوم) نیز کمک بگیرید.

 

Yaz Tablet
Yaz Tablet

در این مدت، قرص Yaz فرصت کافی برای اثرگذاری پیدا می کند. (چناچه مصرف قرص را از روز اول قاعدگی شروع کنید ،در اینصورت نیازی به استفاده از روش دیگری نیست.)

اگر قرص ضد بارداری دیگری استفاده می کنید و تصمیم به مصرف قرص یاز گرفته اید، در خصوص روش های جایگزین کردن دارو با پزشک مشورت کنید.

کاهش میزان و مدت زمان خونریزی و لک بینی بین قاعدگی، بخصوص در سه ماه اول مصرف یاز طبیعی است. چناچه این وضعیت تشدید شد یا استمرار یافت، پزشک را مطلع کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *