قرص دیان به منظور درمان آکنه و پرمویی وابسته به آندروژن مصرف می‌شود. این قرص در طبقه بندی داروهای ضد بارداری قرار می‌گیرد و مهم ترین عوارض آن تهوع و سردرد است،

 

قرص دیان
قرص دیان

قرص دیان یک داروی هورمونی است و برای درمان آکنه‌ شدید و رشد زیاد موی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنجا که عملکرد این دارو بر مبنای تنظیم هورمون‌هاست، بر باداری نیز تاثیر می‌گذارد و مانند داروهای ضدبارداری عمل می‌کند.

در این مقاله تمامی اطلاعات دارویی قرص دیان را زیر و رو می‌کنیم و بطور کامل با آن آشنا می‌شویم. با ما همراه باشید.

ترکیبات قرص دیان

قرص Diane از ترکیب حدود ۲ میلی گرم از نوعی پروژسترون مصنوعی به نام سیپروتن استات، ۰.۰۳۵ میلی گرم از ماده ای به نام اتینیل استرادیول که جایگزین استروژن است،

نشاسته ذرت، تالک، موم، تیتانیوم دی اکسید، ساکارز، پلی اتیلن گلیکول، پوویدون، کلسیم کربنات، لاکتوز، گلیسرول، اکسید فریک زرد و منیزیم استئارات تشکیل شده است.

نحوه و مقدار مصرف قرص دیان

معمولا این قرص ها در بسته بندی های ۲۱ عددی به بازار عرضه می شوند که دوره مصرفشان روزی یک عدد به مدت ۲۱ روز است و فرد هفته آخر هیچ قرصی مصرف نمی کند و باید قاعدگی رخ دهد،

بعد از پایان این هفته و اتمام ۲۸ روز حتی اگر عادت ماهیانه شما به اتمام نرسیده باشد و خون ریزی داشته باشید هم باید مصرف بسته بعدی را آغاز کنید.

 

قرص Diane
قرص Diane

بهتر است قرص Diane را هر روز در ساعت مشخصی مصرف کنید و شروع مصرف آن در آغاز دوره قاعدگی باشد. بنابر نظر پزشک گاهی فرد باید چندین ماه به مصرف این دارو ادامه دهد تا نتیجه ببیند.

در صورتی که این دارو را برای درمان آکنه استفاده می کنید، حتی بعد از این که آکنه های شما درمان شدند باید ۳ تا ۴ دوره دیگر قرص را مصرف کنید و اگر بعد از پایان این دوره ها دوباره آکنه ها پدیدار شدند باید مصرف دارو را دوباره از سر بگیرید.

در صورتی که در طول مصرف دارو دچار لکه بینی یا خون ریز شدید، مصرف دارو را ادامه دهید و این موضوع را با پزشک در میان بگذارید چرا که این خون ریزی ها معمولا موقتی است.

اگر در ۷ روز دوره استراحت مشکلی در قاعدگیتان به وجود آمد مصرف قرص را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.

در صورت فراموشی مصرف قرص دیان چه کنیم؟

اگر مصرف یک دوز از دارو را فراموش کردید، در صورتی که یادآوری کردید و بیشتر از ۱۲ ساعت از مصرف دوز گذشته باشد بهتر است تا نوبت بعدی مصرف قرص صبر کنید و طبق روال قرص را مصرف کنید.

 

Diane Tablet
Diane Tablet

البته در این مدت به عنوان پشتیبان می توانید از دیگر روش های جلوگیری از بارداری مثل کاندوم نیز استفاده کنید. حتی اگر مصرف دارو در یک نوبت را فراموش کردید، هرگز دوز مصرفیتان را دو برابر نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *